I bibliotekssalen i Aarup vil man fra den 29./8. og frem til den 13./8. kunne se en udstilling om jernbanen og stationen.
Jernbanen over Fyn blev jo indviet den 7./9.- 1865, og den satte gang i udviklingen i flere byer hen over Fyn. Fx havde Nr. Aaby i 1865 præcist 4 husstande, heraf stationsforstanderens som det ene, og i dag har denne by ca. 3.000 indbyggere.
I starten var der kun 4 afgange i hver retning dagligt, men efter 1910 kom dobbeltsporet, der krævede enorme mængder af grus og sten fra Gelsted og omegn, og så blev der mange afgange.
Nu kunne man let pendle til de andre byer på linjen og fx komme på realskolerne i Aarup og Nr. Aaby, og det gav et kæmpemæssigt uddannelsesløft i lokalområdet.
Aarup og jernbanen
Aarup bestod i 1865 især af Gammel Aarup og ganske få huse eller små gårde i øvrigt, men allerede i året 1901 havde den 787 indbyggere og havde lige overhalet den store og dominerende by, Skydebjerg, der omkring år 1900 havde ca. 500 indbyggere. Aarup havde indtil jernbanen kun været “Skydebjerg Mark”.
Allerede omkring år 1900 havde Aarup mange forretninger, egne medier, og snart fik den også eget elværk og meget andet. Og nu gik det stærkt – Aarup Station blev centrum for ind- og udgående vareforsyninger af enhver art, og det gav god beskæftigelse på stationen og i byen. Men så kom lastbilerne, og så slap man for omlæsningen på stationerne.
Varerne kunne nu køres direkte fra leverandørerne til modtagerne.
Aarup i dag
Og hvordan ser det så ud i dag?
Jo, Aarup er den mindre by i hele Region Syddanmark, der vokser mest.
Byen er nu oppe på ca. 3.200 indbyggere, og rigtig mange pendler ind for at arbejde hver dag – så mange, at der faktisk er et pænt indpendlingsoverskud, mens næsten alle andre mindre byer har underskud på den konto.
H.W.
Aarup.dk er ved at lukke ned, så vi modtager ikke nye indlæg.