Den historiske halvmarathon (1) – genudsendelse

Aarup.dk har besluttet, at genudsende alle 9 afsnit af “den historiske halvmarathon” henover sommeren. Hele ruten er lige over 21 km og den kan naturligvis både tages i hele sin længde eller nydes i små bidder.
Første afsnit følger herunder.
God fornøjelse
Red.

Bestyrelsen i Aarup.dk har besluttet, at Aarup skal have sin egen halvmarathonrute for at markere jernbanelinjens og byens 150 års fødselsdag den 7. september.

Det gamle posthus i Aarup der i dag er lavet om til lejligheder. Yderst til højre kan den nye station anes. Foto:MJ

Det gamle posthus i Aarup der i dag er lavet om til lejligheder. Yderst til højre kan den nye station anes. Foto:MJ

Nogle vil måske påstå, at de godt 21 km. er for lidt, når konkurrerende byer som Berlin, New York og København har en hel marathon på de traditionelle 42,195 km. Men de andre byers marathon er jo bare ensformigt løb ud en støvet landevej i masser af forurening, og der stilles ingen åndelige krav undervejs. Og vi vil absolut have indholdet med.

Vi lader vores rute starte over for det gamle posthus på Stationsvej. Det ligger jo ca. midtvejs mellem den nu hedengangne stationsbygning fra ca. 1865 og den nye stationsbygning fra starten af 1990’erne.

 

Den gamle station i Aarup. Den lå et par hundrede meter øst for den nuværende. Foto fra Aarup Lokalhistoriske Forening og Arkiv

Den gamle station i Aarup. Den lå et par hundrede meter øst for den nuværende. Foto fra Aarup Lokalhistoriske Forening og Arkiv

Lad det være sagt med det samme:
Denne marathon kan gennemføres på den måde, som hver enkelt selv ønsker, dvs. til fods, på cykel eller på andre fartøjer. Og den kan også læses, så her mangler de 3 storbyer en hel del. De åndelige aktiviteter er jo lige så vigtige som de fysiske.

Op ad Bredgade
Lige bag den nye station var der før 1865 en gammel og noget faldefærdig træbro over Brende Å. Den var især farlig om vinteren, men den var helt nødvendig, når man skulle fra Erholm til Skydebjerg, egnens store by, eller omvendt. Måske skulle man også videre til Gribsvad, hvor apotekeren boede.

 

Denne køreplan for ruten Nyborg-Strib er fra 1892. Indtil dobbeltsporet fra 1909-1910 var der kun 4 daglige afgange over Fyn.Foto: Aarup Lokalhistoriske Forening og Arkiv

Denne køreplan for ruten Nyborg-Strib er fra 1892. Indtil dobbeltsporet fra 1909-1910 var der kun 4 daglige afgange over Fyn.Foto: Aarup Lokalhistoriske Forening og Arkiv

Jernbanen over Fyn blev åbnet den 7./9.-1865. Jernbanebisserne, der byggede denne bane, boede i flere år i Gelsted, og det var i de store grusgrave syd for denne by, at man hentede de store mængder af grus og sten, som man stabiliserede terrænet med for at togene senere kunne køre der. Så alle, der kender denne jernbanes betydning, skylder disse robuste jernbanebisser stor tak.

Kort efter starten ved det gamle posthus passeres den nye station, og man drejer op ad Bredgade. Denne gade eksisterede ikke, da jernbanen blev anlagt, og de første mange år havde den ikke noget navn. Det var jo ikke nødvendigt, for folk vidste jo godt selv, hvor de boede, og det gjorde postbudene også. Men der skulle hurtigt komme mange huse i Bredgade, for i 1901 havde Aarup, der startede på bar mark i 1865, 787 indbyggere. I dag har byen ca. 3200 indbyggere.

Vi fortæller ikke her, hvor ruten på godt 21 km. går hen, og hvor den slutter. Det kommer til at fremgå af de kommende afsnit.

H.W.

Aarup.dk er ved at lukke ned, så vi modtager ikke nye indlæg.

 

Bogmærk Permalink.