Budgetaftale for budget 2020-2023

Budgetaftale 2020-2023 for Assens Kommune

 

Budget i balance peger fremad og skaber grundlaget for Vision 2030

Budgetlægningen 2020-2023 har været en kompleks, stor og svær opgave. Uagtet dette har parterne forhandlet i en god tone og har sammen vist politisk lederskab med et budget, som 25 af Byrådets medlemmer står bag og fået skabt et budget i balance, som skaber et godt grundlag for Assens Kommune i 2020-2023.

Det har været vigtigt for aftalens parter i fællesskab at omprioritere på tværs af den samlede økonomi for at håndtere de nuværende underskud i fagudvalgene og samtidig styrke likviditeten. Dette giver fagudvalgene mulighed for at rette fokus på kerneopgaven og visioner for egne fagområder. Budgettet tager derfor udgangspunkt i det aktuelle aktivitets- og udgiftsniveau samtidigt med, at den disponible likviditet over budgetårene styrkes til minimum 50 mio. kr. i 2023 svarende til målene i Assens Kommunes økonomiske politik.

 

Med aftalen nulstilles de enkelte driftsområders underskud fra 2018 på i alt 62 mio. kr. Desuden kompenseres driften for deres underskud i 2019 på områder uden overførselsadgang med op til 46 mio. kr., svarende til det forventede underskud pr. 11. september 2019, jf. særskilt oversigt. Et eventuelt resultat der ligger under 46 mio. kr. tilføres kassen.

 

Parterne har for at sikre et budget i balance truffet beslutning om at omprioritere midler svarende til 37,5 mio. kr.

 

Aftalens parter har været enige om, at undgå reduktioner på det almene folkeskoleområde, dagtilbud samt plejehjemmene.

 

Aftaleparterne er også enige om, at der har været tale om en svær og kompleks opgave. Hertil kommer, at processen har været komprimeret for alle involverede parter, herunder de høringsberettigede parter og MED-udvalgene, som har arbejdet intenst med både råderumsbeskrivelser fra fagudvalgene og beslutningsblokke beskrevet med ekstern bistand. Aftalens parter takker for det gode samarbejde i budgetlægningen.

 

Aftalen berører mange borgere, medarbejdere og ledere, og der ligger et stort arbejde forude med implementering af denne. Parterne forudsætter, at alle står sammen om opgaven også i den kommende tid.

 

Parterne ønsker, at Økonomiudvalgets linje med stram økonomistyring skærpes yderligere i budget 2020-2023. Parterne forventer også, at fagudvalgene påtager sig ansvaret for egne områder og sikrer en tæt opfølgning og stram styring. Det er et krav, at både administration og fagudvalg straks

der måtte vise sig afvigelser til budgettet, igangsætter en omprioritering inden for eget ansvarsområde. Det er med andre ord altafgørende, at budget 2020-2023 overholdes.

Skole og specialundervisning

Parterne har noteret sig, at en analyse af det almene skoleområde peger på muligheden for at realisere et betydeligt potentiale ved, at man ledelsesmæssigt er meget opmærksom på, hvor meget lærerne underviser, og hvor meget der anvendes pædagoger i den understøttende undervisning.

 

Det vil skønsmæssigt frigøre et årligt økonomisk rationale på mellem 4 og 5 mio. kr. Pengene forbliver på den enkelte skole og skal understøtte den fortsatte udvikling af en mere inkluderende folkeskole og en skole, som giver vores børn og unge de bedste forudsætninger for det gode liv.

 

Indsatserne med et øget inklusionsarbejde skal samtidigt skabe grundlag for realisering af et potentiale på 3 mio. kr. årligt gennem en årlig progression i antallet af inkluderede elever. Målet er, at så mange børn som muligt kan gå i skole i deres nærmiljø.

Det er endelig forudsat, at der skal frigøres 1,6 mio. kr. årligt på området for special- og LKTklasser via en aktivitetsbaseret tildeling, effektiv planlægning og differentierede takster, som skal skabe en incitamentsstruktur der i højere grad understøtter det enkelte barns progression og faglige udvikling.

 

Uddannelse, Børn og Familie følger løbende arbejdet med at realisere det samlede potentiale inden for folkeskoleområdet samt tilrettelæggelsen af den øgede inklusionsindsats.

 

Hjemmepleje, plejecentre og sygepleje
Aftalens parter friholder plejecentrene for yderligere reduktioner end allerede besluttet i 2019. For sygeplejen og hjemmeplejen viser en analyse, at der er uudnyttede økonomiske potentialer på 13,6 mio. kr. i 2020. Parterne erkender, at realiseringen af disse potentialer kræver store forandringer for medarbejdere og ledere. Hjælpemiddelområdet tilføres 5,6 mio. kr. Social- og Sundheds akkumulerede underskud på 51,5 mio. kr. er ligeledes dækket ind.

 

Det har været vigtigt, at bibeholde rengøring, hver 3. uge og parterne har derfor tilført 2,4 mio. kr.

til området. Parterne er desuden indstillede på at drøfte den fremadrettede finansiering af elevområdet samt etablering af et nyt daghjemtilbud fra 2021 i forbindelse med næste års budgetlægning.

 

Det specialiserede voksenområde
Dataanalysen på det specialiserede voksenområde viser, at Assens Kommune arbejder struktureret med at adressere tidligere tiders udfordringer og høste de potentialer, der ligger i et målrettet arbejde med borgersager, enhedsudgifter og forløbsprogression og parterne bemærker, at Social og Sundhed har igangsat arbejdet med etablering af en ny model for området. Det specialiserede voksenområde tilføres 17,5 mio. kr.

 

I forlængelse af dette arbejde vurderer parterne, at det fortsat er nødvendigt med et fokus på stram faglig og økonomisk styring, herunder med kontraktstyring, takstforhandling, enhedspriser og borgerprogression. Der er fortsat borgertilgang og det er derfor nødvendigt, at der arbejdes kontinuerligt på optimering og nytænkning af områdets tilbud og drift.

 

 

Beskæftigelsesområdet
Assens Kommune har på beskæftigelsesområdet haft en udvikling de seneste tre regnskabsår, som har været lidt bedre end landsgennemsnittet. Ikke desto mindre har området haft store budgetmæssige udfordringer, herunder store merudgifter til forsikrede ledige, førtidspensioner og sygedagpenge. Området får derfor tilført ekstra 54,2 mio. kr. i 2020, baseret på KL og Regeringens skøn for den gennemsnitlige udvikling fra regnskab 2018 til budget 2020 i hele landet.

 

Jobcentret skal arbejde på en styrket indsats på beskæftigelsesområdet på en række områder. Herunder en omlægning af virksomhedsambassadørenes roller og opgaver, en tidlig indsats i samarbejdet med virksomheder i sygedagpengesager, øget fokus på den virksomhedsrettede indsats og på styring og opfølgning generelt. I det omfang de mange tiltag har den ønskede effekt, og at Assens Kommune reducerer de samlede overførselsudgifter mere end i resten af landet, vil der blive et positivt økonomisk bidrag til de kommende års budgetlægning.

 

Der skal være fokus på, at Jobcentret drives så effektivt som muligt med særligt fokus på de anbefalinger, som fremgår af MPloys beslutningsblokke.

 

Kulturen i Assens Kommune
Assens Kommune er begunstiget af et godt og rigt kulturliv, som kommunen bidrager til med tilskud. Der har som optakt til årets budgetlægning været fremlagt forslag til en række større reduktioner i tilskuddene.

 

Aftalens parter er tilfredse med, at de sammenlagt har kunnet nøjes med at reducere tilskuddene til kulturinstitutionerne med 0,8 mio. kr. Hertil kommer en reduktion på 0,2 mio. kr. på

Musikskolens ramme, som primært skal udmøntes ved reducering i musikskolens tilbud til voksne.

 

På bibliotekets område reduceres den samlede økonomi med 2 mio. kr. Parterne tilkendegiver, at den eksisterende struktur, med lokalbiblioteker i alle 6 centerbyer, fastholdes.

 

Miljø, Teknik og Plan

Også på det tekniske område har det været nødvendigt at gennemføre udgiftsreduktioner.

Det drejer sig bl.a. om mindre reduktioner på området for legepladser, rabatklipning og idrætsanlæg.

På den kollektive trafik har parterne set sig nødsaget til gennemføre en rammebesparelse på 0,6 mio. kr.

Parterne er tilfredse med inden for, Miljø, Teknik og Plans område, at kunne prioritere etablering af en ny cykelsti i Aarup til 5,1 mio. kr. allerede i 2020.

 

Økonomiudvalget
Aftalens parter har stort fokus på, at sikre så effektiv en drift af Assens Kommune på alle områder og herunder også det administrative område. Parterne er derfor enige om, at reducere administrationens udgifter med 5,4 mio. kr. i 2020 stigende til 5,9 mio. kr. i efterfølgende år. Besparelserne omfatter bl.a. den centrale uddannelseskonto, reduceret telefonåbningstid på jobcenter og rådhus samt reducering i lønmidler.

 

Vision 2030 skal udvikle Assens Kommune
Vision 2030 er Byrådets pejlemærke for udviklingen af Assens Kommune. Allerede i budget 20202023 arbejdes der med en lang række spændende projekter, som rækker ud i fremtiden.

Center for kyst- og lystfiskeri skal etableres i Assens Kommune.
Kommunens rolle i forhold til at gennemføre den nationale strategi for lystfiskeri, herunder at opføre et besøgscenter, vil kommunen fremstå som et endnu mere attraktivt besøgssted på oplevelsesruten langs den fynske vestkyst, som markerer sig ved en aktiv natur- og kystturisme.

Med et betydeligt forventet årligt besøgstal, har besøgscenteret potentiale for at give et positivt lokaløkonomisk bidrag. Assens Kommune bidrager til investeringen i områdets udvikling ved blandt andet at stille en attraktiv byggegrund til rådighed for centrets etablering.

DK 2020 Ambitiøs klimastrategi for Assens Kommune
Assens Kommune tager medansvar for håndtering af klimaudfordringerne.

 

Byrådet i Assens Kommune har med Vision 2030 og målet ”I 2030 er vi foran de nationale mål for den grønne omstilling” et ønske om at arbejde målrettet med klimaudfordringerne. Derfor lægges i 2020 en strategi for hvordan og med hvilke konkrete initiativer Assens Kommune tager medansvar for klimaudfordringerne, herunder hvordan vi kan reducere CO2-udslippet inden for kommunegrænsen. Sammen med 19 andre klimaambitiøse kommuner er vi allerede i gang. Realdania har udpeget kommunen til at deltage i kommunesamarbejdet DK2020 og dermed er vi én af 20 kommuner, der udarbejder en særlig handlingsorienteret strategi, som lever op til internationale kvalitetskrav. Målet er sat og betyder, at vi frem mod 2050

  • reducerer udledningen af drivhusgasser fra alle væsentlige sektorer inden for kommunens grænser
  • bliver robust over for de forventede gener, der følger af klimaforandringer, som eksempelvis vand, varme, tørke, vind mv.

 

Fremtidens Assens
Med udviklingsplanen for Fremtidens Assens, har Assens Kommune sat kursen for den smukke gamle købstads udvikling, fra at være en industri- og erhvervsby til også at være en levende kultur- og oplevelsesby, til glæde for både borgere og besøgende.

 

Assens Kommune går forrest og kickstarter denne udvikling ved, sammen med Realdania, at investere 20 mio. kr., som er afsat i et tidligere års budget, i en ny havneplads, og en ombygning af det tidligere rådhus til at rumme byens multitek. Ligeledes fastholdes Byrådets tidligere beslutning om, at afsætte 4,5 mio. kr. til at omlægge Sdr. Ringvej. Med dette åbningstræk ønsker Assens Kommune både at skabe et aktivt og levende havnebyrum i sammenspil med handelsgaden, samt at åbne op for den videre transformation af havnen.

 

Finansiering 
Finansieringssiden er baseret på et statsgaranteret udskrivningsgrundlag, en uændret kommunal udskrivningsprocent på 26,1 pct. og en uændret grundskyld på 22,12 promille.

Anlægsbudgettet udgør 49,9 mio. kr. i 2020, 57,5 mio. kr. i 2021 og 64,8 mio. kr. i 2022 og 57,2 mio. kr. i 2023.

 

Det er endvidere forudsat, at Assens Kommunes andel af det ekstraordinære finansieringstilskud på 2 ud af 3,5 mia. kr. videreføres med 28 mio. kr. pr. år. Antagelsen om en delvis videreførelse af det ekstraordinære finansieringstilskud bygger på, at de 2 mia. kr. fordeles til kommuner med et højt strukturelt udgiftsniveau og et lavt beskatningsgrundlag.

 

Hertil kommer 14 mio. kr. tilskud til kommuner med vanskeligt økonomiske vilkår efter § 17.

 

Med aftalen forventes Assens Kommunes disponible likviditet at blive væsentligt styrket i løbet af den fireårige budgetperiode og forventes at udgøre 65,6 mio. kr. ultimo 2023. Det har været en nødvendig prioritering.

 

Ydre rammer for kommunens økonomi
Assens Kommunes økonomi er under pres og de seneste år har været økonomisk udfordrende.  Rammevilkårene for at drive kommune i Danmark er udfordret i disse år. Udligningsordningen mellem kommunerne opfylder ikke sit formål om, at skabe lige vilkår for kommunerne for at tilbyde borgerne gode dagtilbud, folkeskoler, ældrepleje og klimaløsninger mv. i alle dele af landet. Der er brug for en udligningsreform. Det kan der ikke herske tvivl om, og Assens Kommune vil presse på for, at en sådan reform kommer snarest.

Der er ligeledes behov for at finde en national løsning på den kommunale medfinansiering af de regionale sundhedsudgifter. Assens Kommune har over en 3-årig periode haft merudgifter på ca. 56 mio. kr. uden en medfølgende ministeriel forklaring. Uagtet dette er kommunens bidrag til sundhedsudgifterne nu fastfrossent på dette høje niveau. Assens Kommune forventer at få merudgifterne retur, når en ny model for sundhedsbidraget præsenteres senere på året.

 

De svære rammevilkår og et øget forbrug i både 2017, 2018 og 2019 har sat kommunens økonomi under stærkt pres. Det gælder f.eks. dele af beskæftigelsesområdet, det specialiserede voksenområde og på hjælpemiddelområdet.

 

Det er i det lys, at budgetlægningen 2020-2023 skal ses.

Aarup.dk er ved at lukke ned, så vi modtager ikke nye indlæg.

 

Bogmærk Permalink.